Fri sex og nye medier

En enlig mor forsøgte at nå sit barns ukendte far ved hjælp af webvideo. Eller – det gjorde hun så ikke alligevel, for det hele var løgn og reklamelatin. Og så væltede en verden af afsky nedover afsenderen. Men hvad var de egentlig så sure over?

danishmotherseeking

Sagens akter kan forventes offentligheden bekendt. Siden turistorganisationen VisitDenmark med reklamebureauet Grey i ryggen udgav videoen om Karen, enlig mor efter et multinationalt one-night-stand, har både gamle og nye medier kogt over med reaktioner på den få minutter lange fupvideo. For Karen og hendes uforsigtigt frembragte hyggebaby findes ikke, men var opfundet til lejligheden i et viralt brandingstunt.

Og de omtalte reaktioner har været blandede. De har nemlig dækket hele spektret fra total afsky over chokeret afstandtagen og til afstumpet vrede. Kort sagt: Hverken Karen (som viste sig at hedde Ditte), VisitDenmark eller Grey står til at vinde nogen popularitetskonkurrence lige for tiden. Ja, det er vel stort set kun lille August som (endnu!) er sluppet nogenlunde fri af røffellavinen.

Således har vi kunnet se Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen skælde ud, kønsforsker Karen Sjørup udtale sig om initiativets smagløshed, reklamedirektør Kirsten Dinesen affærdige kampagnen som helt igennem uetisk og høre en masse andre højrøstede mennesker mene mange slemme ting om videoen. Ikke mindst i den danske blogosfære (i bred forstand) hvor RSS-feedsene næsten kogte over af modvilje – det vender vi tilbage til.

Søndag forsvarede VisitDenmark endnu tiltaget i smukke vendinger, men allerede mandag blev presset så massivt at den høje cigarføring på meget kort tid blev erstattet med ydmyg tavshed.

Inden tavsheden sænkede sig, nåede vi dog at få afsenderens officielle læsning af videoen: Karen repræsenterer en ærlig moderne kvinde, der tager konsekvensen af sine handlinger med både overskud og integritet. En bestemt oppositionel læsning har dog nydt langt større udbredelse: Videoen bekræfter en forestilling om Danmark som fyldt af promiskuøse bimbos, for hvem “hygge” er lig med ubeskyttet samleje med tilfældige tilrejsende.

Hvis jeg må vove at tage ordet midt i al denne modvilje, tillader jeg mig at påpege at begge læsninger faktisk giver fuld mening. Medmindre ens seksualmoral er etableret omtrent samtidig med den danske samarbejdsregering er det fuldt muligt at mene at selv unge kvinder kan tillade sig et frisindet sexliv, hvis de vil tage konsekvensen.

Men kan man tillade sig at lyve om den slags i en reklame??? Jamen, hvorfor i alverden dog ikke? Selvfølgelig er man på gyngende grund hvis folk engagerer sig følelsesmæssigt, og selvfølgelig parkerer man potentielt på øretævernes holdeplads hvis man er med til at undergrave troværdigheden i et offentligt kommunikationsforum. Og afsenderne kan med rette anklages for en række fejl (som Trine-Maria Kristensen udmærket har redegjort for). Men come on, der er ingen der har lovet at YouTube-videoer har været igennem videnskabelig peer-review, før de når din skærm.

Kampagnens metoder er så langt fra lydefri eller indiskutabelt rimelige, men de står også så langt fra mål med den ekstreme fjendtlighed, der blev VisitDenmark til del. Så hvad er det der sker?

Uden nødvendigvis at hylde det ubeskyttede one-night-stand eller ubetinget skønmale enlig-forælder-tilværelsen, mener jeg vi har set en kombination af tre ting:

1) En seksualmoral af betydeligt puritansk tilsnit. Letlevende, seksuelt frisindet adfærd hører ingen steder hjemme, og vi skal bestemt ikke bilde udlændinge ind at vi er sådan nogle.

2) En vis sandhedsfanatisme. Her skal ikke leges med  genrerne eller udfordres nogen som helst kommunikative grænser, thank you very much.

3) Hvad jeg efterhånden fristes til at kalde den danske blogosfæres gerontofobi. Man kan simpelthen næsten ikke holde ud når institutioner fra Den Gamle Orden bevæger sig ind i de sociale medier (som jeg før har antydet). Næsten uanset hvad de foretager sig, bliver de mødt med en massiv negativ bias. I har haft jeres tid, dinosaurer, hold jeres klamme old-media-fingre fra Den Nye Verden!

Og således er jeg, atter engang, langt mindre forarget end resten af blogosfæren. Jojo, Karen-filmen inviterer til uheldige tolkninger og man er tæt på at underminere den virale leg ved at gøre video for troværdig. Men er spillerummet ikke pludselig blevet noget snævert?

God tidslinie hos Overskrifts Underskrift og fornuftige tanker hos Katrine Thielke.

7 thoughts on “Fri sex og nye medier”

  1. Hej Jonas, tak for et godt indlæg, jeg kan kun erklære mig enig. Har siddet og gjort mig nogle tilsvarende overvejelser i løbet af dagen, efterhånden som jeg har læst den ene højrøstede reaktion efter den anden… :-)/AM

  2. Jeg er overvejende enig med både Jonas og Anne Mette, men jeg kan ikke lade være med at tilføje, at det måske mest provokerende ved videoen er, at den rammer lige ned i de folkelige erfaringer, som danskerne gjorde for godt fyrre år siden, da de første løsarbejdere fra sydeuropa viste sig. En del danske piger kunne godt lide sydeuropæernes sorte hår og brune hud, mens en hel del danske fyre følte sig forbigået. Og så står vi på den ene side med en frigjorthed, vi gerne vil bevare, og på den anden side med nogle udenlandske typer, som vi egentlig ikke vil have, at "vores" piger skal være sammen med. Det er dobbeltmoral, så det klodser – på andres vegne.

  3. Yes, tak for en alternativ forargelse, Jonas! :)

    Jeg kan heller ikke lade være med at tilføje et perspektiv:

    At kampagnen her har skabt unkontrollabel rundhyl, skyldes vel i bund og grund, at den sender et uklart budskab til en diffus målgruppe og med en falsk afsender. Der er kort sagt tale om dårlig kommunikation.

    Visit Denmark har fremført det argument, at kampagnen har været deres mest effektive til dato, fordi den har været billig og eksponeringen høj.

    Men en kampagne kan umuligt betegnes som en succes, medmindre den afføder den ønskede effekt. Og målet har i dette tilfælde været, at flere potentielle turister får øjnene op for Danmark som turistmål. Ikke 1 million klik på youtube.

    Hurlumhejet kunne have været undgået ved i stedet for "viral leg" at benyttet autoritet og hensigt i formuleringen af mediebudskabet. Hvor svært kan det være.

  4. God opsumering. Jeg tror, at en anden grund til at så mange "proffer" har råbt op, er at det er dårligt håndværk. Det kunne være gjort så meget bedre som man også er inde på hos adland.tv

    Not quite done with #Karen26 – this what you did wrong Grey and GoViral.
    http://adland.tv/content/not-quite-done-karen26-w

    P.S. I øvrigt sjovt at vi bruger samme theme. Mit er dog i den grad modificeret.

  5. Tak for kommentarerne.

    Og ja altså, vor vellykket kommunikationen er afhænger helt og holdent af hvorvidt formålet blev nået. Og det ultimative formål er velsagtens at få flere turister til landet (end der ellers ville være kommet). Om kampagnen har haft noget effekt i den retning er ikke til at vide (i hvert fald ikke endnu).

  6. Det var da meget sjovt at falde over den her gamle ‘sag’. Må en person ud over Karen-alderen godt sige noget her: Er der nogen, der mon ved om den video har været til besvær og gene for unge, danske kvinder – herhjemme eller som rejsende i udlandet?

    Da jeg var ung og rejste i bl.a. Italien, blev man tit som skandinavisk pige, regnet for ‘nem’, og det var sandelig ikke altid sjovt. Heller ikke for én med en rimelig fri seksualitet. Faktisk kunne man opleve, at blive regnet for en narefisse, hvis man BÅDE var skandinavisk OG ikke havde lyst. Hvis den – ellers meget charmerende video – har haft sådan nogle ubehagelige bivirkninger for danske piger i dag er det jo ærligtalt noget værre lort.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>